Een social media dashboard moet gepersonaliseerd zijn
Het belangrijkste aan het bouwen van een social media rapportage dashboard is dat het op maat gemaakt moet zijn. Als social media managers moet u waarschijnlijk communiceren met verschillende stakeholders, die allemaal verschillende niveaus van kennis hebben over uw marketingstrategie en social media in het algemeen.
C-suite executives weten misschien niet op welke social media kanalen het bedrijf actief is en waarom. Ze zijn zich misschien ook niet bewust van de verschillende functies van verschillende social media platforms. Ze maken zich echter ook zorgen over de vraag of de marketingdollars goed besteed zijn. Ze hebben dus meer uitleg nodig achter uw marketingstrategie. U moet niet alleen de betrokkenheidsstatistieken toevoegen, maar ook bewijzen dat u weloverwogen beslissingen hebt genomen om de waarde van geld en middelen te krijgen.
Aan de andere kant hoeft uw social media team het denkproces achter uw social media marketingstrategie niet te kennen. Ze hebben waarschijnlijk een inbreng gehad bij het formuleren ervan. Hun social media rapportage dashboard moet zich meer richten op uitvoering. Misschien experimenteer je met een nieuw social media kanaal, dus je moet aangepaste rapporten maken over hoe je social media posts hier presteren en alle waardevolle inzichten die je hebt verkregen.
Misschien werk je als maker aan je eigen bedrijf. In dit geval moet je social media dashboard alleen jou dienen. Je hoeft de standaard social media statistieken niet op te nemen, omdat je ze toch al leeft en ademt. Je hebt diepere inzichten nodig over je doelgroep en wat ze leuk vinden.
Wat een social media dashboard weergeeft, hangt af van wie er aan de ontvangende kant staat. In plaats van te vertrouwen op standaard social media dashboard sjablonen waar je eindeloos aan moet sleutelen, is het een betere besteding van je tijd om aangepaste social media dashboards (en hun sjablonen) te bouwen voor jouw unieke use case.
Hier is alles wat je moet vragen om de meest impactvolle aangepaste social media dashboards te maken:
Wie is er aan de ontvangende kant van dit social media dashboard?
Wat weten ze al over mijn social media strategie?
Wat is hun kennisniveau in social media marketing?
Welke social media analytics vinden ze het belangrijkst?
Hoe verwerken ze informatie over social media performance het beste?
De snelkoppeling voor het maken van aangepaste social media dashboards
Kun je bijna alle social media analytics die je nodig hebt native vinden op je social media accounts? Natuurlijk. Alle social media platforms hebben ingebouwde prestatiegegevens.
Maar dat is een hoop werk. En ik bedoel, echt heel veel. Je zult ruwe data moeten verzamelen van meerdere kanalen > toevoegen aan Google Sheets > waardevolle inzichten verkrijgen door te spelen met de cijfers > data visualisaties maken > en het in een PowerPoint presentatie zetten.
Je kunt de spierballen ontwikkelen om dit snel te doen en social media dashboard sjablonen te maken voor terugkerende rapporten. Als dat de manier is die het beste voor je werkt op dit moment, geweldig! Ga door naar het volgende gedeelte, waar een stapsgewijze handleiding staat om dit proces te volgen. Maar er is een veel snellere route die je kunt nemen: gebruik een social media analytics software.
Analytics tools vereisen dat je je social media accounts koppelt aan hun software. Vervolgens verzamelen ze alle realtime data van meerdere accounts en presenteren deze in hun eigen native social media dashboard.
U kunt hier spelen en sleutelen aan de social media-statistieken — filter de statistieken die u nodig hebt om uw social media-prestaties te onderzoeken en verschillende aangepaste rapporten te maken. De meeste tools bieden ook de optie om deze rapporten te voorzien van uw logo, bedrijfskleuren, enz.
Neem Buffer. Wij helpen u bij het bijhouden van prestaties en het maken van een social media-dashboard voor Instagram, Facebook, X (Twitter) en LinkedIn. Met Buffer weet u direct:
Welke soorten berichten het beste presteren op uw social media-kanaal(en)
De beste dag, tijd en frequentie om te posten om uw resultaten te maximaliseren
Alle belangrijke prestatie-indicatorenanalyses krijgt u standaard — volgersgroei, totaal bereik, betrokkenheidsstatistieken, doelgroepdemografie, hashtagprestaties, enz.